Jaguar Mark II BUY 12
Manualer
Reservdelar
Coventry mars 2011
Coventry mars 2012
Coventry mars 2013
Coventry oktober 2013
Coventry mars 2014

Jaguar XJ6L Serie 2 1975 refresh
Uppfräschning och service av en Jaguar XJ6 L 1975
Jaguar XJ6L 1975
Nyss hemkörd i regnet från Helsingborg.Bilen har mestadels ägts av en mackägare med servicestation för bla. Jaguarer så den är väl omhändertagen. I det här utförandet som den haft ett tag kan den ses på bla. japanska Wikipedia.
Servicemärken från tidigare skötsel
Bilens ursprung är ganska känt. Från ca -77 ägdes bilen av mackägaren på Shell-macken i Åstorp, Skåne. Det finns också ett klistermärke från Smålands Jaguarservice i Virserum som skött om den. Tack vare dessa är bilen i ett utmärkt skick fortfarande! Nån som kan berätta något om dessa två?
Interiör utan stolar
Stolarna plockas ur och mattorna skickas till kemtvätt. Den gamla ljudisoleringen tas bort och ytrost slipas samt rostskyddsfärg målas. På golvplåten värms bitumenmattor fast samt läggs extra ljudisolering för att efterlikna originalisoleringen. Materialet jag använder är Biltemas liggunderlag som exakt liknar originalmaterialet men innehåller inga mjukgörande ftalater och har en ypperlig ljudisolerande och termisk funktion.
Ny isolering under baksätet
Nya värmesköldar och isolering under soffan (Ljuddämparfästena sitter där och avger värme).
Lädertvåltvättad Jaguarstol
Stolarna tvättas med lädertvål (före/efter).
Rensning av fönsterkanal
Fönstret kärvade så jag tog ut rutorna så jag kunde rensa i kanalerna ordentligt. Vatten tränger med tiden in bakom gummilisterna så det rostar och rosten trycker ut gummilisten så fönstret fastnar. Som tur är rostar bara övre bakre kanalen. Jag kan rekommendera att göra sånt här Före eventuell dinitrol-behandling, det var lite kladdigt att hålla på inuti dörren.
Fönsterkanal vänster fram på Jaguar XJ6
Främre fönsterkanal (vent) är böjt för att följa dörrens form (och det lätt böjda fönstret) så man ska inte försöka bända den rak.

Byter ventilkåpspackningar och gummibussningen baktill som hade krympt och blivit hård och därmed en orsak till oljeläckage. Man smetar på flytande packning runt den innan man klämmer dit den för att det ska bli riktigt tätt. Även ventilkåps-packningarna skall smetas in med tex. Loctite 5922 eller varför inte, om du har tillgång till Ebay, Stag Wellseal som proffsrenoverarna använde i Coventry när jag var där på besök. Wellseal såg transparent ut så det ser inte så kladdigt ut efteråt.

Expansionskärlet hade stora hål under efter blästring och fick bytas ut till ett nytt. Glykol påträffades skvalpa runt i skärminnandömet då vent-slangen slutade inuti skärmen i kombination med för svag fjäder i expansionslocket (7 lbs) vilket byttes mot den riktiga 13 lbs (motornr upp till 8L. 17098). Original-kylarslangen till expansionskärlet var så torr att den knakade när man försökte böja den så den byttes till en bensinslang från OK så länge.

Sen den vanliga servicen förstås. Smörjer alla nipplar, byter motorolja, växellådsolja. Bromsarna såg nyrenoverade ut med DOT 5 teflon-olja, fräscha slangar o belägg osv. Spindellederna fick nya damasker. Det är bra med smörjgrop i garaget.

Det började läcka kylarvatten och det var härifrån. Den korta slangen mellan påfyllningsnacken och vattenpumpen. Pumphuset är av gjutjärn och rostar under slangen tills det blir kexigt och kylarvätskan tränger igenom. Slipa och på med motorfärg och ny slang. Har köpt hela slangpaketet med bomullsarmerad gummislang från SNG B så jag passar på att byta alla slangar och slangklämmor.

Den här går från vattenpumpen in bakom förgasarna vidare till kupén. Verkar vara högt tryck i slangarna intill pumpen.

Kylslang från insugskylning till kupévärmare med vakuumstängning kopplad till värmevredet i kupén. Det är inte en spricka som syns i slangen, jag skär bort dom.

Byter nålar o nålsäten i flottörerna.

Rengör kolvarna i SU-klockorna, det blir mycket sot med tiden som antagligen är oförbränd olja från vevhuset. Denna rengöring skall göras var 12:e månad enligt "http://www.sucarb.co.uk/". Blir det för mycket sot kan kolvarna fastna/hänga sig.

Med overflow-markeringar på flottörer och AED ser man snabbt vilken som flödar över om det skulle börja lukta bensin.

Garage med smörjgrop är alltid bra att ha!

Byter olja i bakaxeln/slutväxeln:
- olja klassisk EP (extreme pressure) 90 olja för säkerhets skull så inte nån modernare olja förstör nån mässingsbussning el dyl. Hörde en historia av en MG-renoverare i Sthlm som fått in en bakaxel där en mässingsbussning (eller var det koppar?) blivit sönderfrätt av för modern olja.
- Ledad halvtumsförlängning, går direkt in i den fyrkantiga 1/2"-bulten.
- Handpump för tjockolja, 40 kr på Biltema >>. Den pumpar jättebra utan luftbubblor och gick att skruva på en rödspritsflaska eller colaflaska el dyl. Det går åt 1,5 liter i bakaxeln så det blir 2 liter man få köpa.
Har man diffbroms köper man en klassisk LS-olja. Varmkör, skruva bort påfyllningspluggen FÖRST sen avtappningspluggen så far oljan ut i ett huj. Observera dom svarta partiklarna i gamla oljan som slipar o blästrar.

Nya veterandäck från Vintage tyres Dunlop SP Sport ER/70HR-15 (202/70/15) och snobbringar från SNG. Navkapslarna följde med bilen.

Reservhjulet är ett originaldäck Dunlop SP Sport Formula 70, detta exemplar troligtvis från 1985 och det håller luften fortfarande så det funkar som reservhjul.

Byter brytarspetsar och kondensator. Den gamla brytaren hade åkt ihop till 0,2mm och därför bränts sönder. Korrekt avstånd är 0,36-0,41mm, ställer den på 0,40mm vilket gav en kamvinkel på 33°. Brytarspetsen kommer i början slitas ned/köras in så jag tror den snabbt kommer justeras automatiskt till 34-35° vilket är idealvinkeln på en 6-cyl. Ställer därefter in tändningen på 8° före TDC. Efter detta går motorn lika jämnt som min Volvo V70 på tomgång men hoppar till ibland, tror det beror på de gamla tändkablarna som inte snäpper fast på två av tändstiften. Nya tändkablar ligger överst på inköpslistan.

Dränerar båda bensintankarna och byter gummi- och alu-packningen.

Byter bensinslangar och bensinfilter som är beläget i reservhjulsbaljan. De gamla SU-pumparna (AUF305) håller tätt och pumpar bra fortfarande men om de inte gör det finns det ett "overhaul-kit" på SU-carb. Till vänster på kanten ser man kaross-numret instämplat.

Byter olja och filter i växellådan (Borg Warner 65). Bruna hjulet med klack och vajer nedtill är kickdown-vajern man kan kontrollera samtidigt. Upptill höger ska det pistolformade uppsugningsröret med filtret sitta. Se till att själva filtret är av mässing.

Spänner bakre bromsband (påverkar D1 & back) Lossa låsmutter, dra åt 7 Nm, backa 3/4 varv. Markerar spännskruven med rött streck för att se att den inte rör sig när jag drar åt låsmutter.
Epostadress: Roland@Warting.se